Als mantelzorger draag je de verantwoordelijkheid voor een belangrijke en uitdagende taak. Zeker met de komst van corona in Nederland loopt de werkdruk onder de mantelzorgers hoog op en mag het belang van de bijdrage die mantelzorgers leveren in deze tijd absoluut niet ondergewaardeerd worden. Lees hier onze visie op de mantelzorg tijdens de coronacrisis en wat tips om als mantelzorger te kunnen ontspannen in deze enerverende tijden.

Druk op de zorgmarkt

Dat door de komst van corona de druk op de zorg enorm is toegenomen, is geen nieuws. Enige tijd geleden applaudisseerden we allen voor de zorghelden en dagelijks zien wij berichten langskomen hoe er in de zorg hard gestreden wordt om het virus klein te krijgen en hoe vele zorgverleners aan de grond zitten. Maar worden mantelzorgers hier wel altijd in meegerekend? Mantelzorgers zijn dan weliswaar geen beroepsmatige zorgverleners, maar zij leveren wel een onmisbare bijdrage in de zorgbranche.

Als mantelzorger sta je voor een belangrijke en uitdagende taak. Je draagt de zorg voor een naaste waar je een persoonlijke band mee hebt en je wordt geacht belangrijke zorggerelateerde keuzes te maken. Vele mantelzorgers beschikken vaak niet over relevante opleidingen en zorgkennis en vaak zijn zij ook nog eens drukbezet door een eigen baan waardoor de mantelzorg een aanslag is op de vrije uren. Emotioneel en lichamelijk kan het een erg belastende taak worden en zelfs het sociale leven kan er flink onder lijden. Het is dan ook niet gek dat mantelzorgers regelmatig om te gaan hebben met stress en zorgen.

Werken als mantelzorger in het coronatijdperk

Tijdens de coronacrisis komen de mantelzorgers voor een flinke uitdaging te staan. Het handhaven van de coronamaatregelen en het tegelijkertijd bieden van mantelzorg is namelijk niet iets wat hand in hand samengaat. Want hoe zit het bijvoorbeeld met die 1,5 meter afstand bij het verlenen van mantelzorg? Over het algemeen gelden de volgende coronamaatregelen in Nederland:

  • Laat je testen bij klachten
  • Houd 1,5 meter afstand
  • Was vaak de handen en nies in de elleboog
  • Werk zoveel mogelijk thuis
  • Vermijd drukte

Toch is afstand houden in de mantelzorg uiteraard niet altijd mogelijk. In sommige situaties heeft de zorgontvanger bijvoorbeeld hulp nodig bij het opstaan of zit de zorgontvanger in een rolstoel die voortgeduwd dient te worden. In zulke situaties, schrijft de Rijksoverheid, hoeft de 1,5 meter afstand niet gehanteerd te worden.

Daarentegen is de kans aanwezig dat de mantelzorg-ontvanger tot een risicogroep behoort waardoor het angstig kan zijn om de 1,5 meter-regel niet te handhaven of om fysiek contact te hebben. Daarom is het belangrijk om, zeker als je mantelzorg verleent, de hygiëneregels in acht te nemen. Dat wil zeggen, gebruik papieren zakdoekjes, was je handen zeer regelmatig minimaal 20 seconden lang, trek schone kleren aan en draag zelfs, als je je daar zelf comfortabeler bij voelt, een mondkapje. Ook is het raadzaam om het contact zoveel mogelijk digitaal te laten plaatsvinden en alleen langs te gaan zonder andere familieleden of vrienden.

Corona: de mantelzorgen nemen toe!

De uitdagingen en maatregelen die corona met zich meebrengt vermoeilijkt het verlenen van zorg aan een kwetsbare zorgvrager, wat flinke gevolgen heeft voor de werkdruk en het welzijn van de mantelzorger. Zo toont onderzoek van StiB Breda aan, uitgevoerd in het coronatijdperk, dat mantelzorgers zich grote zorgen maken over de gezondheid van hun naaste, hun eigen lichamelijke gezondheid en het ontbreken van contacten met familie, buren en vrienden. Het interessante gegeven is echter dat een derde van de mantelzorgers aangeeft het moeilijk te vinden om hulp te vragen. En dat terwijl het vragen van hulp, advies en steun, juist in deze tijd, van groot belang is.

Hulplijnen

Door de huidige coronacrisis leven we in een tijd waar veel veranderingen en aanpassingen plaatsvinden in zowel de zorg als de maatschappij. Het is daarom begrijpelijk dat er veel vragen en onduidelijkheden bij jou als mantelzorger opkomen of dat je door de toenemende druk graag steun en advies ontvangt. Er zijn verschillende organisaties die hulplijnen aanbieden waar je als mantelzorger terecht kan met je vragen, voor adviezen of eventueel gewoon een luisterend oor.

Mantelzorgelijk

Doordat er voor mantelzorgers gedurende de coronacrisis veel verandert, richtte Mantelzorgelijk een speciale hulplijn op. Hier kunnen mantelzorgers terecht met al hun vragen over het verlenen van mantelzorg in deze enerverende tijden. Contact opnemen met de hulplijn kan door te bellen via 088 505 43 31 of door te mailen naar coronahulp@mantelzorgelijk.nl.

Mantelzorglijn

Ook MantelzorgNL heeft een mantelzorglijn tot hun beschikking waar men terecht kan voor vragen en adviezen met betrekking tot mantelzorg. Contact opnemen met de hulplijn kan door te bellen of Whatsappen op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur naar 030 760 60 55.

MIND Korrelatie

MIND Korrelatie is een landelijke organisatie gespecialiseerd in het bieden van anonieme, professionele, psychische en psychosociale hulp. Het bieden van mantelzorg kan op psychisch en psychosociaal niveau bepaalde lasten met zich meebrengen waardoor behoefte aan persoonlijke hulp of advies meer dan normaal is. Contact opnemen met MIND Korrelatie kan door te bellen naar 0900 1450 (op werkdagen tussen 9.00 en 18.00 uur) of te Whatsappen naar 06 13 86 38 03 (op werkdagen tussen 9.00 en 17.30 uur). 

Ontspannen als mantelzorger

Naast het inwinnen van informatie, steun en advies, is het ook belangrijk om als mantelzorger tot rust te komen. Thuisleefgids heeft een aantal tips op een rijtje gezet waarmee je als mantelzorger kunt ontspannen. 

1. Plan en organiseer als een pro

Een goede planning creëert rust en regelmaat! Als mantelzorger krijg je te maken met een flinke waslijst aan taken en afspraken die ook voor de nodige mentale onrust kunnen zorgen. Er zijn verschillende apps die je kunnen helpen met bijhouden van afspraken en to do’s zodat dit overzichtelijk en behapbaar blijft. Zo helpt Wunderlist bijvoorbeeld bij het bijhouden van takenlijstjes en boodschappenlijstjes die je gemakkelijk kan afvinken en helpen apps als Google Calendar of Cozi met het handig bijhouden, delen en synchroniseren van een agenda.

2. Neem vrij!

Ontspannen gaat natuurlijk het allerbeste met een momentje voor jezelf. Zorg dat je deze ook écht neemt en plan een dag, of eventueel een halve dag, waarin je even vrij neemt van werk en mantelzorg. Probeer dan ook daadwerkelijk even af te schakelen door bijvoorbeeld de telefoon uit te zetten en je bezig te houden met sport, hobby’s of andere vrijetijdsbestedingen.

3. Stel grenzen, vraag hulp en deel de zorg

Als mantelzorger kunnen de taken zich al snel flink opstapelen waardoor je binnen no-time door de bomen het bos niet meer ziet. Maar uiteraard ben je als mantelzorger ook maar gewoon een mens met twee handen en is dus niet alles mogelijk. Bepaal daarom prioriteiten, geef de grenzen aan en deel de zorg.

Maar als mantelzorger ben jij degene die hulp biedt, dus waarom zou je de zorg dan delen?

Nou, juist als mantelzorger sta je voor een uitdagende taak. Je beschikt misschien niet over alle zorgkennis en het is logisch dat het af en toe even te veel kan worden. Het is daarom ook enorm begrijpelijk om behoefte te hebben aan steun, begrip en hulp. Als mantelzorger kun je de zorg delen en een handje hulp vragen bij bepaalde taken, zoals huishoudelijke taken, het doen van boodschappen of het onderhouden van de tuin. Vrienden, familie, kennissen of professionals zouden ondersteuning kunnen bieden, maar ook met behulp van platforms zoals WeHelpen, Cubigo en Hulpinjebuurt kom je gemakkelijk in contact met mensen die graag een bijdrage leveren.

4. Zorg goed voor jezelf en luister naar je lichaam

Je eigen gezondheid is minstens net zo belangrijk! Zorg er daarom voor dat je voldoende beweegt, gezond eet en goed slaapt. Dit zorgt ervoor dat je zelf lekker in je vel zit en beter bestand bent tegen stress en een verhoogde werkdruk. Het is daarbij ook belangrijk dat wanneer je niet lekker in je vel zit, je dit gevoel leert te herkennen en accepteren. Naar je lichaam luisteren is daarom key!

Wil je na het lezen van dit artikel meer informatie over mantelzorg? Op Thuisleefgids’ pagina voor mantelzorgers vind je meer informatie over hulpmiddelen, diensten, mantelzorg-vergoeding en andere relevante informatie voor mantelzorgers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *