Zelf indiceren hulpmiddelen

Wat een prachtige ontwikkeling. Na een onderzoekstraject hebben Zorgverzekeraars Nederland (ZN) en V&VN met elkaar afgesproken dat wijkverpleegkundigen vanaf nu zelf hulpmiddelen voor mogen schrijven (indiceren) wanneer deze samenhangen met het verzorgen en verplegen van mensen aan huis. De toestemming die zij hiervoor eerst moesten vragen aan de huisarts is afgeschaft. Hierdoor kunnen mensen thuis sneller en makkelijker ondersteund worden en voor de zorgprofessional scheelt het overbodige administratie.

Nannie van de Waarenburg, wijkverpleegkundige en blogger van De ZorgblogDe Zorgblog

‘Dit is een mooie ontwikkeling voor het verpleegkundige vak. Als wijkverpleegkundige kan je, als geen ander, beoordelen wat er nodig is aan hulpmiddelen voor de juiste zorgverlening rondom het bed. In de dagelijkse zorgpraktijk is een advies of verpleegkundige diagnose van de wijkverpleegkundige altijd al doorslaggevend geweest voor de huisarts. Dat er een handtekening via de huisarts gevraagd moest worden is door professionals al langer al registratielast ervaren. Dat de wijkverpleegkundigen nu rechtstreeks een hulpmiddel mogen aanvragen juich ik als wijkverpleegkundige alleen maar toe’.

De verandering gaat specifiek over ADL hulpmiddelen of om een combinatie van ADL-zorg. Je kunt hierbij denken aan een speciaal kussen en een aangepast matras. Wil je meer voorbeelden zien of uitleg lezen? Ga dan naar de website van de Rijksoverheid.

Hoe kies je nou eigenlijk het beste hulpmiddel?

Omdat er tegenwoordig steeds meer handige en slimme hulpmiddelen op de markt zijn die een bijdrage kunnen leveren aan goede zorg en het verlenen van veilige zorg aan bed is kiezen steeds moeilijker. Je kunt bijvoorbeeld denken aan verschillende hoog-laag bedden waarbij je ook de rugsteun of het voeteneind omhoog kunt zetten. Ook zijn er steeds meer soorten bedbeugels voor extra steun van verschillende leveranciers. Maar ook diverse glijlakens en glijzeilen die je kunt inzetten of aanschaffen.

“Als wijkverpleegkundige wil je dat de cliënt het beste hulpmiddel kan gebruiken wat in de situatie past”. Wanneer je een hulpmiddel hebt voorgeschreven is het nog maar de vraag welke leverancier dit hulpmiddel snel kan leveren. Niet elke leverancier heeft namelijk een contract met alle zorgverzekeraars. Hierdoor zie je als wijkverpleegkundige door de bomen het bos niet meer. Hoe zouden jouw clienten en diens mantelzorgers dit dan ervaren?

Tip van Nannie:

De online Thuisleefgids helpt mij bij het adviseren van het juiste hulpmiddel aan mijn klant. Dit is een landelijk online platform wat je kan helpen om het juiste hulpmiddel te vinden bij de vraag die je hebt. Je kunt namelijk op verschillende categorieën en of op ziektebeelden zoeken. Er staat zelfs een handig en makkelijk overzicht op de site voor welke ruimte hulpmiddel beschikbaar zijn. Daarnaast lees je ook de laatste informatie over vergoedingen en wetten en zijn ze dit momenteel aan het uitbreiden.

Een soort ‘Coolblue’ voor hulpmiddelen. Hoe handig is dat?!

Bron: Website Zorgverzekeraars Nederland, 28-02-2019

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *