Communicatie

Producten en eHealth oplossingen om de communicatie te ondersteunen worden in toenemende mate op de markt gebracht. Dit zijn bijvoorbeeld speciale telefoons en tablets maar ook speciaal ontwikkelde beeldbel oplossingen en berichtenservices of andere vormen van technologie om contact met iemand te maken.

Er is een steeds breder aanbod van beeldbel oplossingen ofwel beeldbelapplicaties op de markt. Dit is vaak een beveiligde verbinding van tele- of videocommunicatie. Hiermee kan een zorgvrager of patiënt vanuit zijn of haar eigen huis communiceren met een zorgverlener via bijvoorbeeld een tablet of PC. Dit draagt bij een eenvoudigere vormen van communicatie en scheelt voor de zorgvrager een reis naar het ziekenhuis of de arts. Ook kun je makkelijk een wond of bijvoorbeeld ontstoken oog laten zien zonder dat je hier direct een afspraak voor hoeft te maken. Deze vorm van technologie wordt vaak ondersteund met andere vormen van digitalisering zoals een digitaal dossier, e-consult of online een afspraak inplannen.

Innovaties – Communicatie

Compaan Tablet

Een tablet speciaal ontwikkeld voor ouderen, om makkelijk te kunnen communiceren met familie en vrienden. Simpel in gebruik en prachtig vormgegeven. Ervaring met computers is niet nodig. Iedereen kan met de Compaan overweg. Familie en vrienden communiceren met de Compaan via het Compaan Portaal, de online familie-omgeving die overal ter wereld bereikbaar is. Via mobiele telefoon, tablet of gewoon via de computer. Uiteraard is de communicatie veilig en vindt deze plaats binnen een gesloten omgeving. De Compaan draagt bij aan het welzijn van ouderen en faciliteert mantelzorg.

bekijken

Tessa Sociale Robot

Tessa is een klein sociaal robotje en ondersteunt bij de structuur van de dag. Ze geeft gesproken suggesties en herinneringen voor activiteiten en dagelijkse routines. Deze momenten heten tipmomenten en kan je eenvoudig op afstand via een webapp instellen.

FUNCTIONALITEITEN TESSA:
  • Spraak: Tessa spreekt met een zeer vriendelijke stem alle berichten uit.
  • Spraakherkenning: Tessa herkent spraak en leert de stem van de bewoner herkennen.
  • Muziek: Tessa kan persoonlijke muziek afspelen op vooraf ingeplande tijden.
meer informatie

BBrain Family G2 Slimme Kalenderklok

De BBrain Family G2 kalenderklok is een klok welke senioren (en hun naasten) helpt met het onthouden van afspraken. Deze klok kan, naast de analoge of digitale tijd, ook een kalender weergeven met de datum, afspraken of een foto naar keuze. Afspraken en foto’s voor de BBrain Family G2 kalenderklok kunnen familie en verzorgers eenvoudig én vanaf elke locatie toesturen via een bijgeleverde (gratis) App. Tevens is er een mogelijk om te beeldbellen tussen de BBrain Family G2 en de App-gebruikers.
Papieren kalenders en losse briefjes om alle afspraken en herinneringen te noteren zijn verleden tijd. Door de tijd, datum en afspraken allen op één overzichtelijke plaats te hebben wordt besef van tijd gestimuleerd en houdt de gebruiker meer grip op het dagelijks leven.

bekijken

Anne4Care Zorgtablet

Met de inzet van Anne kunnen mensen met beperkingen door ziekte of ouderdom zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen. Zorgverleners in thuiszorg en zorginstellingen neemt zij routinematige werkzaamheden uit handen, zodat zij meer tijd hebben voor zorg en aandacht. Anne kan vele talen spreken en begrijpen. Momenteel wordt ze ingezet in het Nederlands, Engels, Duits en Vlaams. Vanaf 2018 ook in het Frans en Italiaans.

Anne wordt gebruikt om:

  • mensen die vergeetachtig zijn en/of beginnen te dementeren bij de les te houden en hun eigenwaarde te laten behouden;
  • eenzaamheid en depressies helpen te bestrijden;
  • ondervoeding en uitdroging tegen te gaan;
  • mantelzorgers te ontlasten;
  • therapietrouw medicatie te realiseren;
  • bij (val)incidenten sneller te kunnen ingrijpen, zodat de gevolgen beperkt kunnen worden.
meer informatie

Spiqle Agenda

Spiqle Agenda® is een luxe digitale agenda met een groot scherm. Het herstelt zelfvertrouwen en eigenwaarde. Alleen de relevante informatie zien wanneer het nodig is, zonder verwarring. Altijd rustig en overzichtelijk. Comfortabel vanuit je stoel 24 uur per dag zien wat relevant is. De zorgvrager hoeft er zelf helemaal niets voor te doen. Groot genoeg om te zien vanuit de stoel of bank. Je hoeft er niet aan te denken dat je ernaar toe moet lopen. Belangrijke berichten lichten extra op of maken een geluid zodat je aandacht altijd naar het scherm gaat. Luxe? Ja natuurlijk, maar dat verdien je toch ook?

meer informatie

Swissvoice C50S

Swissvoice heeft zich ingezet om een smartphone te maken die makkelijker is in gebruik dan andere smartphones. Dit heeft Swissvoice gedaan omdat het voor ouderen soms lastig kan zijn om een smartphone te bedienen. Kleine toetsen op een touchscreen zorgen er voor dat typfouten al snel gemaakt zijn. Met de Swissvoice C50S komt daar een eind aan. Het gebruiken van de C50S is eenvoudig en minder frustrerend doordat knoppen op de touchscreen groter zijn, en toegang tot de verschillende functies vergemakkelijkt is.

De C50S smartphone is ontworpen om eenvoudig te zijn in gebruik. Je kan de C50S instellen om op het hoofdscherm foto’s van contacten weer te geven, zodat je deze foto’s als sneltoetsen kan gebruiken om deze personen te bellen. Ook zie je op het hoofdscherm vier grote knoppen: bellen, berichten, foto’s en meer. De knoppen wijzen zichzelf, en door het formaat is het bijna onmogelijk om onbedoeld de verkeerde knop aan te raken!

Meer informatie

Avium GPS Horloge Majesta met Spraakfunctie

Een handig horloge waar GPS in verwerkt zit zodat het mogelijk is om dit horloge real-time te volgen. Je kunt de afgelegde route zien en ook een begrenzing instellen. Er zit een medicijnalarm in en tevens kun met de SOS functie zelf hulp inschakelen wanneer dit nodig is. Je kunt communiceren via het stijlvolle horloge  omdat er een simkaartje in verwerkt zit. Je kunt daardoor met het horloge bellen en een twee-weg gesprek voeren, ook kunnen er 10 telefoonnummers in opgeslagen worden die gebeld kunnen worden.

bekijken

Quli Persoonlijke Gezondheidsomgeving

De maatschappij hecht steeds meer belang aan de autonomie van het individu en de samenwerking tussen burger, zorg en het gebruik van technologie. Daardoor is er steeds meer aandacht voor predictie, preventie, personalisatie en participatie. Men wilt dat het leven en de zorg daarvoor steeds veiliger en beter wordt. Echter moeten de kosten van gezondheidszorg niet verder stijgen dan economisch verantwoord is. Daarvoor is Quli ontwikkeld.

Iedereen heeft te maken met een toenemende vraag naar en complexiteit van de zorg. Hoewel er steeds meer nodig is, nemen de middelen naar verhouding niet voldoende toe. Daarom moeten er oplossingen komen die ondersteunen bij het realiseren van behoeften en doelen en daarnaast de zorgverlening kunnen verbeteren en veiliger en efficiënter kunnen maken. Quli draagt bij aan deze uitdagingen voor de individuele burger, de maatschappij én de gezondheidszorg. Quli is een digitaal platform voor burgers en hun persoonlijke netwerk ter ondersteuning van hun autonomie, zelf- en samenredzaamheid en informele en formele zorg.

Bekijk ook de andere thema’s binnen E-health

Per thema zijn er verschillende innovatieve producten te onderscheiden. Kies een van de onderstaande thema’s om verder te gaan.