Meneer de Waal is 82 en woont alleen in een appartement in het centrum van Eindhoven. Twee jaar geleden heeft hij via Thuisleefgids een personenalarm aangeschaft. Speciaal voor deze blog ben ik met hem in contact getreden en heb ik hem gevraagd hoe het product hem bevalt en of hij deze nog steeds in gebruik heeft. Ik zal u meenemen in het gesprek dat toen plaatsvond….
Hoe bent u destijds uw zoektocht gestart?
Voor mijn gevoel had ik niks nodig. Mijn kinderen maakten zich ongerust, zo’n man alleen in zo’n appartement, wat als er iets gebeurt…. Dus zij waren eigenlijk degene die mij er toen van overtuigd hebben om zo’n product aan te schaffen. Zij vonden het een veilig idee dat ik alarm kan slaan als er iets met me gebeurt, vandaar dat we gingen voor een alarm ouderen horloge.
Waar heeft u opgelet bij de keuze?
Het leek mij een fijn gevoel om met iemand te kunnen praten als ik hulp nodig zou hebben. Ik ben niet snel in paniek en red me wel, maar het is wel fijn om te weten dat je oproep ook echt aankomt en dat er iets mee gedaan wordt. En stel dat ik dan toch een keer in paniek ben, dan stelt de stem van een van mijn kinderen me wel gerust. Dit was voor mij de belangrijkste specificatie. Daarna kwam de gebruiksvriendelijkheid, ik wil niet op veel knopjes moeten drukken voor ik iemand kan bellen/alarmeren. Dit moet wel makkelijk en snel kunnen, ook gezien de situatie voor als ik een keer wel in paniek zou zijn.
Heeft u ook nog op de prijs gelet en het soort abonnement?
De prijs heeft natuurlijk wel een rol gespeeld, maar ik vond de gebruiksvriendelijkheid en het kunnen praten met iemand het belangrijkste. Vooral dat kunnen praten. Daarna ben ik eigenlijk pas gaan kijken naar de prijs. Een abonnement heb ik overigens niet, omdat ik alleen gebruik maak het alarmeren van mijn kinderen en buurvrouw.
Heeft u dit zelfde personenalarmering nog steeds in gebruik?
Ja zeker. En ik ben er erg tevreden mee. Ondanks dat toen mijn kinderen erover begonnen ik het eigenlijk onzin vond. Nee, ik zou het nu eigenlijk niet meer kunnen missen. Ik maak niet vaak een melding hoor, maar het geeft wel een gevoel van veiligheid om zo’n apparaat bij je te dragen.
Wat zijn de voordelen van de personenalarm die u heeft?
Ik vind het fijn dat deze zowel binnen als buiten te gebruiken is. Hij werkt door middel van een simkaart, dus ik kan eigenlijk in principe overal op de knop drukken. Ik moet wel oppassen dat er genoeg krediet op de simkaart staat, want anders werkt het natuurlijk niet. Ook vind ik het fijn dat er maar twee knoppen op het apparaat zitten, eentje voor alarm en eentje om op te hangen/te annuleren.
Zijn er ook nadelen voor u?
Ik vind het wel vervelend dat mijn personenalarm niet waterdicht is. Ik kan er niet mee douchen. Nu ben ik gelukkig nog redelijk stabiel en heb ik nog niet meegemaakt dat ik ben uitgegleden, maar het zou je maar gebeuren. Nee, dat vind ik wel een nadeel. Ik leg hem nu vaak bij de wastafel, maar het makkelijkst zou zijn om hem gewoon om te kunnen hangen.
Wat raad u andere kopers aan?
Ik zou adviseren om goed te kijken naar de mogelijkheden en waarvoor je het wil gebruiken. Ik ben veel op pad, dus dan heb je niet zoveel aan iets dat alleen in huis werkt. En ook met douchen dan, ik zou anderen wel aanraden om hier goed op te letten en hier bij stil te staan.
Bent u zelf op zoek naar een personenalarm en heeft u hier vragen over, of bent u op zoek naar een overzicht van verschillende personenalarmeringen? Kijk dan op Thuisleefgids.nl of bel ons: 040-3041440.
Komende periode gaat Thuisleefgids meer bloggen over personenalarmeringen, volg ons op Facebook om op de hoogte te blijven!