Benieuwd waarom ik Thuisleefgids ben begonnen?
Toen ik 5 jaar geleden mantelzorger werd voor mijn oma was ik als professional al volop bezig in de markt van hulpmiddelen en ondersteuning. Het bleek echter een enorme opgave om voor mijn oma hulpmiddelen te regelen. Na haar heupoperatie zochten wij een halsalarm, digitaal slot en maaltijd aan huis. Ik wist dat al deze voorzieningen er waren, aangeboden door verschillende aanbieders en dat zij mogelijk recht had op een vergoeding. Het organiseren hiervan bleek echter het grootste probleem. Ik heb samen met mijn zus letterlijk met meerdere laptops aanbieders, levertijden, prijzen en vergoedingen vergeleken. Dat was voor mij de bevestiging dat mensen alleen langer thuis kunnen wonen wanneer er ook echt overzicht en keuze vrijheid is. Zo is het idee voor Thuisleefgids.nl geboren.
Samenwerking met partijen in de markt
Bij de start van Thuisleefgids.nl 5 jaar geleden kwamen we er al snel achter dat veel organisaties die voorheen zorg leverden ook zochten naar hoe zij kunnen aansluiten bij de langer thuis wonende zorgvrager. Ook gemeenten waren zich aan het voorbereiden op hun nieuwe maatschappelijke rol. We bevonden ons op een kantelpunt van een aanbodgerichte naar een vraaggerichte markt, een consumentenmarkt in de maak. Veel aanbieders van producten en diensten waren business to business georiënteerd en hadden nog geen consumentenpropositie. Ze focusten op de zorgorganisatie en/of gemeente als klant. Deze partijen waren echter aan het draaien naar een maatwerk gericht businessmodel. Door het samenwerken met Thuisleefgids.nl krijgen aanbieders een Business to Consumer kanaal en door de reviews van klanten en professionals ontstaat de mogelijkheid om onafhankelijk marktonderzoek te doen en producten en diensten te gaan verbeteren.
Wat biedt Thuisleefgids.nl de klant precies?
Dagelijks verschijnen er nieuwe product- en dienstaanbieders op de markt. Wij werken vooral vanuit de vraag van de consument, mantelzorger en zorgverlener om hen meer overzicht te bieden over de beschikbare producten en diensten. Dit op basis van ervaringen van gebruikers, zodat zij zelf een goede keuze kunnen maken. De markt wordt hierdoor transparant en aanbieders kunnen beter aansluiten bij wensen van gebruikers. De klant ervaart het gemak van één overzichtelijk platform, ondersteuning bij het keuze proces, zicht op mogelijke vergoedingen en één aanspreekpunt. Dit is wel zo prettig omdat je dan zelf bezig kunt zijn met de zorg voor je naaste of zorgvrager in plaats van met verschillende instanties die producten en diensten leveren.
Wat zijn de volgende stappen voor het platform?
Thuisleefgids.nl is ontstaan op basis van gebruikerservaringen. Momenteel integreren we de keurmerken van partijen uit de markt om bezoekers beter voor te lichten over de kwaliteit van een product of dienst. Samen met onze partner Data Science Lab doen we onderzoek naar consumentengedrag op basis van leefstijl profielen om vragen van klanten nog beter te kunnen beantwoorden. Met partners zoals Vegro en Medicura brengen we in kaart welke producten vergoed worden en welke niet en hoe men dit kan regelen. De komende tijd wordt het platform uitgebouwd tot het complete platform voor langer thuis wonen om de klant thuis optimaal te ondersteunen.
Meer weten over Thuisleefgids.nl? Neem contact met ons op via 033-3302508 of volg ons via Twitter of Facebook.
Ilse Schoormans – Oprichter Thuisleefgids