6 Tips bij omgaan met incontinentie

Waar je last hebt van urine incontinentie is het heel belangrijk om voldoende tot goed te drinken. Het is extra belangrijk om goed te weten hoeveel je drinkt en hier ook de juiste keuzes in te maken. In deze blog geven we je tips waar je je voordeel mee kunt doen wanneer je last hebt van urine incontinentie.

Drinken is belangrijk

Bij incontinentie is het risico op blaasontsteking hoger. Om dit te voorkomen, blijf drinken! Veel drinken voorkomt dat bacteriën in de blaas kunnen groeien. De urine wordt namelijk verdund door drinken maar er zitten wel verschillende stoffen in dranken die andere effecten op de blaas kunnen hebben. Cafeïne is bijvoorbeeld een stof die sneller irritatie van de blaas geeft en zo urinestoornissen dus in de hand kan werken. Hetzelfde geldt voor sinaasappelsap. Daarnaast stimuleren koffie, thee en alcohol de productie van urine. Wees daar dus matig mee.

Weet jij hoeveel je drinkt?

Eet vezels

Het is daarnaast goed om de juiste voeding te kiezen zodat je de spijsvertering zo optimaal mogelijk houdt. Het eten van voldoende vezels stimuleert de spijsvertering. Dit is beter voor het lichaam omdat dit verstopping voorkomt. Bij verstopping ga je sneller persen en dit heeft invloed op de bekkenbodem. Deze kan hierdoor sneller verzwakken.

Let op uw gewicht

Het is belangrijk om je gewicht goed te monitoren. Dit omdat overgewicht bij een bepaalde mate kan leiden tot extra druk op de bekkenbodem. En deze extra druk verhoogt de problemen met urine incontinentie en het ongewild verliezen van urine. Wanneer er sprake is van stress incontinentie dan kan gewicht verliezen positief bijdragen aan het verminderen van deze druk.

Wist je dat er steeds slimmere weegschalen zijn waarmee je je gewicht in de gaten kunt houden?

WC-bezoek

Wanneer je te maken hebt met urine incontinentie is het verstandig om vaker naar de toilet te gaan om de blaas te legen. Wanneer je ouder wordt dan neemt de waarschuwingstijd van de blaas af of het waarschuwingssignaal wordt minder sterk. Ga daarom bij het gevoel te moeten plassen (aandrang) op tijd naar het toilet. Daarnaast is het voor mannen ook beter om zittend te plassen en niet te blijven staan. Je ontspant dan namelijk het hele blaas gebied beter waar je bij staand plassen nog een aantal spieren blijft aanspannen. Wanneer je ouder wordt kan het fijn zijn om een toiletverhoger te gebruiken zodat je makkelijker kunt gaan zitten en op kunt staan.

Lees meer over toiletverhogers.

Verzorg de huid

Als je urine verliest kan het nodig zijn om bijvoorbeeld een inlegkruisje of incontinentiemateriaal te gebruiken. Urine is vaak geconcentreerd en het contact van urine met de huid kan dan ook een beschadigend effect hebben. Gebruik daarom goede verzorgingsproducten waarmee je de huid kunt beschermen en tevens direct kunt verzorgen. Wanneer je incontinentiemateriaal gebruikt, verschoon dit dan op regelmatige basis. Er zijn inmiddels veel verschillende soorten incontinentiemateriaal verkrijgbaar. In een aantal gevallen worden deze producten vergoed.

Lees meer over incontinentiematerialen.

Oefeningen

Vaak wordt er een behandeling ingezet wanneer klachten van urine verlies optreden om de bekkenbodem spieren te trainen. Wanneer je deze beter kunt aansturen kun je urine verlies tegen gaan. Deze oefeningen voor de bekkenbodem dragen namelijk bij aan het versterken van deze spieren waarmee een groot effect op het verminderen van urineverlies bereikt kan worden. Dit is dan ook van belang om consequent te blijven doen. Vraag eventueel een arts of een fysiotherapeut om begeleiding hierbij.

Moet je nodig?

Wanneer je plotseling heftige aandrang hebt en heel nodig naar de toilet moet dan is het heel vervelend als er geen toilet in de buurt is. Wanneer dit het geval is kun je voorover buigen op een stoel of ook staand. Dit zorgt ervoor dat de druk op de buikholte en de blaas afneemt waardoor de blaasprikkel minder heftig wordt. Het is wel noodzakelijk om nog steeds zo snel mogelijk naar een toilet op zoek te gaan en de blaas te legen. Het ophouden van urine is niet goed voor de blaas namelijk. Bi nood kan dit alleen een tijdelijke oplossing zijn.